Vanaf volgende maand gaat er voor het eerst in ruim een halve eeuw een trein rijden tussen Noord- en Zuid-Korea. Dit is vrijdag in Seoul bekendgemaakt aan het einde van een meerdaagse ontmoeting tussen de premiers van beide landen
De premiers van beide landen spraken af dat op 11 december een spoor van 25 kilometer wordt geopend voor goederenvervoer. Het personenverkeer met het communistische Noord-Korea is aan scherpe controles onderhevig.
De trein gaat rijden tussen het noorden van Zuid-Korea en het dorpje Kaesong, net over de grens in Noord-Korea. In Kaesong werken 13.000 Noord-Koreanen in een industrieel complex van Zuid-Korea.
Daarnaast zal Zuid-Korea Noord-Korea helpen bij de modernisering van zijn wegen- en spoorwegnet. De premiers van de Korea's zijn overeengekomen elkaar vanaf nu om de zes maanden te ontmoeten.
De afspraken volgen op de historische top in de Noord-Koreaanse hoofdstad Pyongyang van vorige maand. Daar sloten de Zuid-Koreaanse president Roh Moo-hyun en de Noord-Koreaanse leider Kim Jong- il een verzoeningspact.
Er werd onder meer besloten tot uitbreiding van de economische samenwerking tussen beide landen, die in 1953 de bloedige Koreaanse Oorlog beƫindigden door een wapenstilstand te sluiten.
Het treinspoor wordt betaald door Zuid-Korea, dat veel rijker is dan Noord-Korea. Volgens de overeenkomst zullen de Zuid-Koreanen in Kaesong ook gebruik mogen maken van mobiele telefoons en internet.
Het gebruik van internet is in het communistische Noord- Korea voorbehouden aan de partijelite.
Het openen van het spoor naar het zeer gesloten Noord-Korea heeft volgens verslaggevers grote symbolische waarde.
De Noord-Koreaanse economie kromp vorig jaar volgens schattingen van de centrale bank van Zuid- Korea met 1,1 procent. Dit was het gevolg van ernstige overstromingen en buitenlandse sancties, die het land zijn opgelegd wegens zijn nucleaire programma.
Zuid-Korea is na China de belangrijkste handelspartner van Noord-Korea. Naast de spoorlijn voorziet het economische programma in de bouw van scheepswerven en de reparatie van een snelweg en nog een treinspoor.
Daarnaast komt er in het noorden een gemeenschappelijk visserijgebied in de Gele Zee. Het kost Zuid-Korea naar schatting 7,5 miljard euro.
Over veiligheidsthema’s en het Noord-Koreaanse nucleaire programma hebben de premiers niet gesproken. Dat onderwerp staat op de agenda van overleg tussen de ministers van Defensie van beide landen dat volgende maand in Pyongyang plaats zal vinden.
Nieuw overleg tussen de presidenten van beide landen staat voor over een half jaar gepland, in Pyongyang.
Of deze ontmoeting doorgaat is trouwens niet zeker, omdat president Roh in februari aftreedt. In opiniepeilingen in Zuid-Korea lopen conservatieve oppositiekandidaten op kop. Zij staan veel kritischer tegenover de band met Noord-Korea.
Maar voor de mensen zal het leuk zijn wanneer ook zij de kans krijgen om vrij te gaan reizen.
zaterdag 17 november 2007
Een goederentrein tussen Noord- en Zuid-Korea
Labels:
kaesong,
kom jong-il,
noord-korea,
pyongyang,
roh moo-hyun,
seoul,
zuid-korea
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten